Τι προβλέπει για τις ΑΠΕ το ν/σ για το φυσικό αέριο – Net metering και ΕΤΜΕΑΡ
Άμεσο ενδιαφέρον για τον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας παρουσιάζει το νομοσχέδιο για το φυσικό αέριο που θα κατατεθεί την επόμενη, όπως όλα δείχνουν, εβδομάδα στη Βουλή.
Καταρχάς, πρόκειται να μεταφερθεί στον λειτουργό της αγοράς, ΛΑΓΗΕ η διαχείριση και αρμοδιότητα είσπραξης του ΕΤΜΕΑΡ καθώς και των λοιπών τελών που χρηματοδοτούν τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ ώστε να απαλλαχθεί ο διαχειριστής του δικτύου (ΑΔΜΗΕ) από αυτή την υποχρέωση, αλλά και από τυχόν επισφάλειες που προκύπτουν.
Όπως μεταδίδει το energypress, το ζήτημα των τυχόν μελλοντικών επισφαλειών του ΑΔΜΗΕ αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα που είχαν θέσει στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αγορά του 66% της εταιρείας οι ενδιαφερόμενες εταιρείες.
Το ποσό των επισφαλειών ανέρχεται σε 80 εκατ. Ευρώ μηνιαίως και αντιστοιχεί στο ΕΤΜΕΑΡ (πρώην Τέλος ΑΠΕ). Το Τέλος επιβαρύνει τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Από αυτούς καταβάλλεται στη ΔΕΗ, από τη ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και από εκεί στον ΛΑΓΗΕ για να καταλήξει στους παραγωγούς ΑΠΕ (ως εγγυημένη τιμή πώλησης ενέργειας στο δίκτυο).
Εξαιτίας των ανεξόφλητων λογαριασμών, η ΔΕΗ παρακρατεί το ποσό που αντιστοιχεί στο ΕΤΜΕΑΡ με συνέπεια να δημιουργείται έλλειμμα και στον ΑΔΜΗΕ και στον ΛΑΓΗΕ. Η εμπλοκή του ΑΔΜΗΕ στο συγκεκριμένο θέμα τελειώνει με την εν λόγω ρύθμιση.
—Net metering
Με την κατάθεση και ψήφιση του νομοσχεδίου για το φυσικό αέριο αναμένεται να κλείσει και η τελευταία εκκρεμότητα για να προχωρήσει (επιτέλους) η ρύθμιση για τον ενεργειακό συμψηφισμό.
Η εκκρεμότητα αφορά επίσης το ΕΤΜΕΑΡ και συγκεκριμένα πρόκειται για μια διάταξη που προβλέπει την απαλλαγή των αυτοπαραγωγών από το ΕΤΜΕΑΡ (πρώην Τέλος ΑΠΕ) για το μέρος του αυτοκαταναλισκώμενου ρεύματος.
Στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ υπάρχει διάταξη που αναφέρει τα εξής: «Το ΕΤΜΕΑΡ καταβάλλεται από κάθε πελάτη περιλαμβανομένων και των αυτοπαραγωγών, κατ’ αναλογία της ηλεκτρικής ενέργειας που αυτός καταναλώνει. Ειδικά για τους αυτοπαραγωγούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ το ειδικό τέλος καταβάλλεται από κάθε αυτοπαραγωγό για το τμήμα της ηλεκτρικής ενέργειας που συνολικά αυτός απορροφά από το Δίκτυο ή το Σύστημα».
Σημειώνεται ότι δεν υιοθετήθηκε το αίτημα των φορέων των φωτοβολταϊκών οι αυτοπαραγωγοί να μην επιβαρύνονται με Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για την ενέργεια που αυτοκαταναλώνουν, με το επιχείρημα ότι οι ΥΚΩ αποτελούν ένα είδος κοινωνικής πολιτικής για το κόστος της οποίας συμμετέχουν όλοι οι υπόλοιποι καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι βελτιώσεις επί των αρχικών ρυθμίσεων για το net metering περιλάμβανε και η γνωμοδότηση της ΡΑΕ που προβλέπει τα εξής:
– Διπλασιάζεται η μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύς και από 10KW γίνεται 20KW. Εναλλακτικά, η ισχύς μπορεί να είναι το 50% της συμφωνηθείσας ισχύος του πελάτη με τον ΔΕΔΔΗΕ, γεγονός που οδηγεί, σε κάποιες εμπορικές συνδέσεις, σε δυνατότητα εγκατάστασης ακόμα μεγαλύτερης ισχύος. Τα όρια αυτά ωστόσο θα είναι μειωμένα στο μισό για τα μη διασυνδεμένα νησιά εκτός της Κρήτης.
– Επεκτείνεται η δυνατότητα αυτοπαραγωγής και net metering και στη Μέση Τάση και όχι μόνον στη Χαμηλή.
– Δίνεται μεγαλύτερη ευελιξία στην εγκατάσταση έτσι ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν όχι μόνον στέγες, αλλά και πέργκολες, γκαράζ, κήποι, ακόμα και όμορα οικόπεδα.
Εξυπακούεται ότι για τη λειτουργία του συμψηφισμού, ο διαχειριστής του δικτύου θα εγκαθιστά δύο μετρητές, ένα για την εισερχόμενη ενέργεια και έναν για την ενέργεια που θα παράγει το φωτοβολταϊκό.
Τέλος, αναφορικά με το πώς θα ρυθμίζονται θέματα σχέσεων ιδιοκτητών με ενοικιαστές ή συνιδιοκτητών, η ΡΑΕ εισηγείται στο ΥΠΕΚΑ στην υπουργική απόφαση που θα εκδώσει, να προβλέπεται ότι στους δικαιούχους για ένταξη στο ειδικό πρόγραμμα συμψηφισμού να περιλαμβάνονται και άλλοι, πλην του κυρίου, νόμιμοι χρήστες του ακινήτου στο οποίο εγκαθίσταται το φωτοβολταϊκό σύστημα (π.χ. μισθωτές). Οι μεταξύ του μισθωτή και του κυρίου του ακινήτου σχέσεις προτείνει η ΡΑΕ να ρυθμίζονται με ιδιωτικό συμφωνητικό.
Πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι δεν υιοθετήθηκε το αίτημα φορέων του κλάδου να δίνεται η δυνατότητα χρήσης της στέγης ενός καταναλωτή από άλλον, ο οποίος θα είναι συνδεδεμένος με τον πρώτο (και με την κατανάλωσή του) μέσω σύμβασης.
Αυτή η πρακτική έχει χρησιμοποιηθεί στο εξωτερικό για να αξιοποιηθούν οι στέγες των δημόσιων κτηρίων (και οι μεγάλες καταναλώσεις τους) από ιδιώτες που έχουν τα κεφάλαια να το κάνουν.
—Τι προβλέπει για το φυσικό αέριο
Το νομοσχέδιο για το φυσικό αέριο ρυθμίζει (προφανώς) και θέματα της αγοράς φυσικού αερίου για ειδικότερα τα εξής:
*Παράταση για 20 έτη των αδειών των παλαιών ΕΠΑ.
*Μείωση του τέλους διανομής σε σχέση με τα 4 ευρώ/ MWh που προέβλεπε η διαβούλευση. Από 0,75 ευρώ η μεγαβατώρα που είναι σήμερα, το τέλος διανομής αυξάνεται στα 1,2 ευρώ η μεγαβατώρα για τους υφιστάμενους επιλέγοντες πελάτες της ΔΕΠΑ και των ΕΠΑ. Οσο για όλες τις υπόλοιπες βιομηχανίες- αυτές δηλαδή που θα γίνουν μελλοντικά επιλέγοντες πελάτες των ΕΠΑ- το τέλος διανομής αυξάνεται στα 3,5 ευρώ η μεγαβατώρα. Πρόκειται ως γνωστόν για προσωρινή τιμή που θα ισχύσει μέχρι να εκδώσει η ΡΑΕ τα τελικά της τιμολόγια.
*Αυτονομία στη θέρμανση, με μικροβελτιώσεις έναντι της αρχικής προβληματικής ρύθμισης.
*Ρυθμίσεις για τη χρέωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).
—Η αιτία της καθυστέρησης
Σύμφωνα με το energypress, η κατάθεση του νομοσχεδίου θα γίνει μάλλον την προσεχή Δευτέρα ή Τρίτη, καθώς μέχρι και χθες το μεσημέρι το ΥΠΕΚΑ δεν είχε παραλάβει την έκθεση από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Μόλις αυτό συμβεί, το ΥΠΕΚΑ θα την επεξεργαστεί, εν συνεχεία θα μαζέψει υπογραφές από οκτώ συνολικά υπουργούς (Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών, Εθνικής Αμυνας, Αγροτικής Ανάπτυξης, κα) και από εβδομάδα θα καταθέσει το νομοθέτημα στη Βουλή.
Comments are closed.